Svar: Cykelhjelm til baby
18. juli 2023
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Tillykke med ladcyklen, det bliver så dejligt for jer at kunne køre ud i sommerlandet med begge børn, jeg kan godt forstå, at du er glad! :)
Selvom cykelhjelm er vigtigt, så anbefales cykelhjelm ikke til babyer. Jeres lillesøster skal, præcist som du skriver, ligge i en babyindsats, og den burde naturligt støtte hendes hoved på samme måde, som en autostol gør i en bil. Selerne i babyindsatsen skal naturligvis strammes godt til, så hun sidder sikkert fastspændt.
Jeg vil lige nævne, at man også kan bruge en baby-autostol i ladcyklen, hvis man ikke har en babyindsats. Vælger man denne løsning, så skal autostolen naturligt spændes solidt fast, og så skal bøjlen på autostolen være oppe, så den beskytter barnet, fordi den virker som en styrtbøjle, hvis man skulle være så uheldig at vælte med ladcyklen.
Cykelhjelm anbefales først fra ca. 9 måneders alderen, da det først er i denne alder, at barnet er stærk nok i hovedet og nakken til at bære en cykelhjelm, og selv i denne alder anbefales det, at man kun kører korte ture, da en cykelhjelm vejer en del. Det vil sige, at samtidig med, at hun vokser ud af sin babyindsats/babyautostol og begynder at kunne sidde mere op, så skal cykelhjelmen på.
Det anbefales generelt, at man giver barnet cykelhjelm på, lige så snart barnet er stort nok til det, så barnet lærer at cykling og cykelhjelm hører sammen, og det dermed bliver helt naturligt at have en cykelhjelm på, men altså ikke nu, hvor lillesøster er knap 6 måneder gammel:)
Rigtig god forhøjelse med cykelturene :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske